در ادامه نمایش نوآوریهای بزرگ در نمایشگاه بینالمللی خودروی شانگهای ۲۰۲۵، شرکت تویوتا با همکاری شریک چینی خود GAC از سدان الکتریکی مفهومی جدید خود با نام bZ7 رونمایی کرد؛ مدلی که میتواند رقیبی مستقیم برای تسلا مدل S و خودروهای لوکس برقی ساخت چین مانند BYD Han باشد.
bZ7؛ یک سدان آیندهنگر برای بازار پرشتاب چین
مدل مفهومی bZ7 که بیش از ۵ متر طول دارد، جلوهای خیرهکننده و مدرن دارد و عضو جدیدی از خانواده در حال گسترش "Beyond Zero" (bZ) تویوتاست. این خودرو نشانگر گام بزرگ تویوتا در مسیر ورود جدیتر به بازار خودروهای برقی چین است؛ بازاری که سرعت رشد آن بالاست و نیازمند محصولات نوآورانه و متمایز.
در حالیکه هنوز تاریخ دقیق عرضه bZ7 اعلام نشده، تویوتا اعلام کرده است که این مدل ظرف یک سال آینده وارد مرحله تولید خواهد شد.
طراحی بیرونی: تهاجمی و دینامیک
bZ7 با چهرهای متمایز، جلوپنجره معروف "Hammerhead"، چراغهای LED تمامعرض Cشکل در جلو، نوار نورانی پیوسته در عقب، اسپویلر یکپارچه، چراغ ترمز مرتفع و بالچه باریک طراحی شده است. همه اینها نمایی پیشرفته و اسپرت به خودرو بخشیدهاند.
بر روی سقف خودرو یک سنسور لیدار قرار گرفته که خبر از سیستمهای پیشرفته کمکراننده میدهد. از نمای جانبی نیز فرم کوپهمانند خودرو با سقفی شیبدار که نرم و بیوقفه به عقب متصل میشود، چشمنواز است. دستگیرههای نیمهمخفی و رینگهای ۲۱ اینچی چندپره، ظاهر جذاب bZ7 را کامل میکنند.
فضای داخلی: مینیمال، مدرن و کاربردی
کابین bZ7 با طراحی ساده و آیندهنگر، حس مدرنیته و راحتی را القا میکند. نورپردازی محیطی، فضای داخل را لطیف و دلپذیر کرده است. نمایشگر مرکزی معلق، پنل ابزار دیجیتال و فرمان سهشاخه به سبک نوین طراحی شدهاند. همچنین کنسول مرکزی مجهز به پد شارژ بیسیم و سقف پانورامیک، امکانات رفاهی این مدل را کاملتر میکنند.
پیشرانه و باتری؛ فناوری BYD در خدمت تویوتا
اگرچه تویوتا هنوز مشخصات دقیق فنی bZ7 را منتشر نکرده، اما گزارشها حاکی از آن است که این خودرو احتمالاً از باتریهای 'Blade' ساخت BYD استفاده خواهد کرد — همان باتریهای LFP که در مدلهای قبلی مانند bZ3 و bZ3C نیز به کار گرفته شدهاند.
ادغام فناوری پیشرانه و باتری BYD در محصولات تویوتا در چین، همکاری این دو غول خودروسازی را به سطحی جدید رسانده و حالا در قالب bZ7 به اوج خود نزدیک شده است.